De eerste week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ivana Zadelhoff - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ivana Zadelhoff - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Ivana

13 Januari 2015 | Finland, Helsinki

Na lang nadenken heb ik dan nu toch maar de stap genomen om een blog te beginnen.

Inmiddels zit ik al een week in Helsinki. De vlucht hierheen is spoedig verlopen. Ik werd opgehaald door 2 meiden die beide tutor zijn. Ik kon niet opgehaald worden door mijn eigen tutor, omdat hij op vakantie was. Samen met mij kwamen er nog 5 andere studenten aan. Toen iedereen om 18:00 uur eindelijk gearriveerd was op het vliegveld Helsinki-Vantaa kon de reis naar onze appartementen beginnen. We moesten namelijk met de bus. Gelukkig konden de tutoren mij helpen met mijn bagage. Ik had namelijk 2 groters koffers en een kleine koffer. De reis van het vliegveld naar het appartement duurde ongeveer 45 minuten. Prima dus! Iedereen werd naar zijn appartement gebracht om zijn/haar spullen te droppen. We hadden namelijk nog een uur de tijd om boodschappen te doen en dit moesten we echt doen, want alle winkels waren de volgende dag dicht. Toen ik mijn eerste stap in de supermarkt had gezet was ik al gelijk verbaasd over de hoge prijzen. Ja mensen het is echt waar Finland is DUUR! Het appartement is erg ruim en ziet er goed uit.

Woensdag 7-1

Dit was de dag van de introductie. De introductie stelde niet zoveel voor. We hebben een rondleiding door de school gekregen en hebben ons ingeschreven voor de vakken die we willen volgen. Daarna zijn we een buskaart gaan kopen. Het gekke is dat een buskaart hier niet zo duur is. Tijdens de introductie heb ik een Belgisch meisje leren kennen, haar naam is Jana. Zei doet hier een stage, maar moet elke vrijdag naar school voor een feedback gesprek. We gaan samen leuke uitstapjes doen. Het is alleen erg jammer dat ze niet in het zelfde complex woont als ik. Ze woont ongeveer een half uurtje bij mij vandaan.

Donderdag 8-1

Dit was de dag dat ik mijn eerste les had. Het waren wel 2 hele uren. Het was het vak Business Strategies wat ik had. Als de docent Engels spreekt heeft hij heel erg een accent. Hierdoor is hij erg moeilijk te verstaan en te volgen, maar gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft.

Zaterdag 10-1

Dit was de eerste dag dat Jana en ik samen op pad gingen. We hebben een klein stukje van Helsinki gepakt en hebben hier rondgelopen en een aantal dingen bezichtigd. Zo zijn we naar de Helsinki Kathedraal geweest, ofwel De Dom. Ook zijn we naar een Russisch Orthodoxe Kathedraal geweest. Verder hebben we natuurlijk de beroemde fontein van Helsinki gezien, zijn we naar de oude markthal geweest, waar we zeker nog eens terug gaan komen om iets lekkers te halen. Tot slot zijn we ook nog in de City Hall geweest. Hier was een tentoonstelling van kinderboeken. De City Hall is dan ook een groot kinderparadijs. Kinderen kunnen hier lezen, tekenen en spellen. Hier wordt dan ook goed gebruik van gemaakt ik heb echt even mijn ogen uit gekeken.

Zondag 11-1

In de nacht van zaterdag op zondag is hier 20 centimeter sneeuw gevallen. Het zag er zo mooi uit! Ik ben toen naar Jana gegaan en hebben samen een stuk gewandeld. Tijdens de wandeling heb ik een aantal foto's gemaakt, want dit moest ik natuurlijk wel vast leggen. Deze dag was het ook erg koud, maar liefst 11 graden onder 0!

Maandag 12-1

Deze dag had ik maar liefst weer 2 uur school. Dit keer was het Zweeds. Echt super leuk om te leren. Ik volg nu Zweeds 1 voor beginners en in de volgende periode wil ik Zweeds 2 gaan volgen.

Dinsdag 13-1

Eindelijk is mijn huisgenootje aangekomen!!! Het begon daar echt tijd voor te worden. Ik heb een week alleen in het appartement gezeten en dat is best stil en saai. Haar naam is Marta en ze komt uit Italië. Vanavond gaan we dan ook gelijk lekker spaghetti carbonara eten!

Kortom de eerste dagen waren erg wennen. Inmiddels heb ik hier mijn plek en draai wel gevonden en weet ik nu zeker dat dit een leuke tijd gaat worden.

Ik ga mijn best doen om regelmatig wat te schrijven en zo nu en dan wat foto's op Facebook te zetten.

Tot snel!

  • 31 Januari 2015 - 17:20

    Marlotte:

    ik zie dus nu pas dat je een blog bijhoudt, maar wat leuk om te lezen allemaal! Ik zie je over twee weekjes! Xxxx

  • 16 Februari 2015 - 08:38

    Stef:

    Leuk om je blog te lezen. ..blijf genieten hoor xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Ivana

Hier kunnen jullie mij volgen. Jullie kunnen hier lezen wat ik allemaal doe en meemaak.

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 3432

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Helsinki!

Landen bezocht: