Centraal Station, Kamppi & Tallinn - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ivana Zadelhoff - WaarBenJij.nu Centraal Station, Kamppi & Tallinn - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ivana Zadelhoff - WaarBenJij.nu

Centraal Station, Kamppi & Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Ivana

06 Februari 2015 | Finland, Helsinki

Inmiddels is het al ruim 2 weken geleden dat ik iets van me heb laten horen. Dus ik vond dat het tijd werd voor een nieuw verhaal. Ik heb best veel te vertellen, want ja in 2 weken doe je best veel.

Op zaterdag 24 januari met ik samen met Jana en Marta het gebied rond om het Centraal Station en Kamppi gaan verkennen. Dit is niet een heel groot gebeid, dus waren we iets later vertrokken dan normaal. Het Finse woord voor Centraal Station is Rautatientori. Het Centraal Station van Helsinki is een van de bekendste gebouwen in Finland. Je kunt het dan ook echt niet missen. De hoofdingang wordt aan beide kanten geflankeerd door gigantische fakkeldragers. Vanaf hier zijn we naar het Helsinki Music Centre gelopen. Dit is een modern gebouw waar veel concerten plaats vinden. In de main lobby hangt het kunst werk Gaia wat is gemaakt door Kirsi Kaulanen. Naast het Music gebouw is het sanomatalo te vinden. In dit gebouw zit het kantoor van de dagelijkse krant Helsingin Sanomat. Het gebouw is volledig van glas en dat ziet er echt prachtig uit. Hierna zijn we naar Kamppi gegaan. Midden op het plein wat schuin achter het Centraal Station ligt staat de kamppi Chapel. Dit is een kapel volledig van hout. En ondanks dat het gelegen is op een drukke plek is het binnen muisstil. Tegenover de Kapel ligt het shopping centre van Kamppi. Dit is zo groot en zitten zoveel winkels, echt ongelofelijk. Ik wil er graag nog een keer naar toe om te shoppen. Ook zijn we nog langs het Natural History Museum gekomen, maar deze is op elke eerste donderdag van de maand gratis, dus gaan we dan een keer bezoeken. Onze dag hebben we afgesloten in de Kaisaniemi Botanic Garden. We konden deze helaas niet meer bezoeken, omdat wij er om 15:50 waren en het om 16:00 dicht ging. Ook dit gaan we dan nog een andere keer doen. Rond 16:00 uur zijn we dus weer naar huis teruggekeerd, want het werd alweer behoorlijk koud.
' s avonds zijn we naar een feest geweest wat erg leuk en gezellig was. En wat waren de drankjes daar goedkoop. Zo goedkoop vind je ze hier nergens.

Zondag 25 januari zijn Jana en ik naar de IKEA gegaan. Ja ook die zit in Finland. Er rijdt van Helsinki een speciale IKEA bus die je naar de IKEA in Vantaa of Espoo brengt. En deze bus is nog gratis ook. Hier hebben Jana en ik dan ook mooi gebruik van gemaakt. Het eerste wat we hebben gedaan toen we in de IKEA kwamen was Zweedse balletjes met friet eten!! Bij de IKEA heb ik een aantal praktische spullen gekocht die ik toch nog wel miste, zoals fatsoenlijke glazen, schaaltjes en een oven schaal. Ook heb ik een aantal kaarsen gekocht om een beetje sfeer op mijn kamer te maken.

Op donderdag 29 januari was er een klein internationaal diner. Alle exchange students hadden een typisch gerecht van hun land gemaakt en daarna zijn we dat met z'n alle gaan proeven. Het was erg gezellig, maar om 22:00 uur vond ik het toch echt tijd om naar huis te gaan, want de volgende dag gingen we naar Tallinn.

Vrijdag 30 januari was het dan zover, Tallinn. De wekker ging al om 4:45. De boot vertrok om 7:30 en je moet een uur van te voren aanwezig zijn. Het was vroeg, maar zeker de moeite waard. Op de heenweg hadden we de boot Star. Super grote en gave boot, maar op de terug weg hadden we de SuperStar en die was nog gaver!! Binnen 2 uurtje ben je met de boot in Tallinn en als je in slaap valt gaan die snel. Toen we in Tallinn waren aangekomen zijn we eerst opzoek gegaan naar een toeristen info, want een boekje of plattegrond hadden we niet. Hier hebben we een plattegrond kunnen vinden. We hebben vooral het oude stadscentrum van Tallinn nu gezien. Dit ligt binnen de stadsmuren en zijn de meeste bezienswaardigheden te zien. Tegenover de toeristen info was de St. Nicholas church, hier zijn we dan ook begonnen. Daarna zijn we naar de Alexander Nevsky Cathedral geweest. Dit is een Kathedraal die lang geleden door de Russen is gebouwd. Ik vond het echt een prachtig gebouw. De inwoners van Estland en Tallinn zijn er alleen niet zo blij mee, dit komt, omdat het nog iets van de Russen is. Vanaf hier hebben we ook het Parlementsgebouw gezien en dat had een toch wat aparte kleur voor ons, roze. De andere dingen die we nog hebben bezocht zijn de Dome Church, Square of Towers, Fat Margaret Tower, Church of the Holy Spirit, Town Hall en de Bastion tunnels. Nadat we alles hadden bezocht wat we wilde bezoeken, was het tijd om alcohol te gaan kopen, want ja dat is onbetaalbaar in Finland. Ik heb dus maar even een klein voorraadje ingeslagen zodat ik voorlopig even vooruit kan. Ik vond Tallinn echt super! Het heeft zoveel kleur als je het vergelijkt met Helsinki. Ik heb het idee dat ik een aantal dingen nog niet heb gezien en ik wil ook zeker de stad buiten de muren zien, dus ik wil graag nog een keer doen. En dit ga ik dan ook waarschijnlijk doen als mijn paps en mams hier zijn! :) Na een lange dag ging de boot 19:30 weer terug en waren om 21:30 weer in Helsinki en toen ik thuis kwam ben ik direct naar mijn bed gegaan.

Gisteren en vandaag heb ik 2 musea bezocht met Jana en morgen gaan we samen naar het eiland Soumenlinna. Ik zal hier zondag een verhaal over schrijven.

Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Ivana

Hier kunnen jullie mij volgen. Jullie kunnen hier lezen wat ik allemaal doe en meemaak.

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 3423

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Helsinki!

Landen bezocht: